Home

Overzichten

Uitgangspunten begroting 2024 tot en met 2027
De basis wordt gevormd door de begroting 2023 inclusief mutaties voorjaarsnota.

Ontwikkelingen lasten (stijgingspercentage)

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

·         

Effecten salarissen:

Loonontwikkeling

5,20%

5,80%

4,80%

4,20%

·        

Uitgangspunt voor de toe te passen rentepercentages:

Aantrekken kort geld

3,50%

3,50%

3,50%

3,50%

Aantrekken lang geld

3,55%

4,00%

4,50%

4,50%

Bespaarde rente

1,50%

1,50%

1,50%

1,50%

Rente nieuwe investeringen

3,55%

4,00%

4,50%

4,50%

Rente bouwgrond

1,00%

1,25%

1,50%

1,50%

Renteomslag

1,50%

1,75%

2,00%

2,00%

·        

Subsidies

3,00%

3,00%

3,00%

3,00%

·        

De kosten van de gemeenschappelijke regelingen mogen meestijgen met de lonen prijsontwikkelingen. Voor extra stijgingen moet wel een heel goed verhaal zijn,
wil de gemeente Midden-Drenthe daaraan meewerken.

·         

De verwachte prijsontwikkeling van de niet direct te beïnvloeden tarieven van derden worden opgenomen: Dit betreft onder andere: meerjarige contracten, vervangingsinvesteringen, onderhoud gebouwen, materieel, stroom, gas, water, olie, benzine, premies voor verzekeringen, waterschapslasten en belastingen en heffingen.

·        

Goederen en diensten

3,10%

3,10%

3,10%

3,10%

·        

Energie

3,10%

3,10%

3,10%

3,10%

Ontwikkelingen baten (stijgingspercentage)

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

·        

OZB (cf. HICP)

3,20%

2,00%

2,00%

2,00%

·        

Forensen

3,20%

2,00%

2,00%

2,00%

·        

Toeristenbelasting 

€ 1,30/1,60

€ 1,30/1,60

€ 1,30/1,60

€ 1,30/1,60

·        

De stijging van de OZB is exclusief de afgesproken stijging van 4,5% in 2024 uit het MJP 2023-2024

·        

Het tarief voor de afvalstoffenheffing is gebaseerd op een volledige kostendekking inclusief het verdisconteren van de kwijtschelding.

·        

Het kostendekkend tarief van de rioolheffing wordt vastgesteld vanuit het Watertakenplan inclusief het verdisconteren van de kwijtschelding.

·        

Maximaal kostendekkende leges voor de omgevingsvergunning.

·        

Maximaal kostendekkende leges Lijkbezorgingsrechten voor de door te berekenen kosten.

·        

Tarieven sportaccommodaties

2%

2%

2%

2%

·        

Overige belastingen en leges

2%

2%

2%

2%

 
 

Onvoorzien
In de onderstaande tabel staat de meerjarige prognose voor de onvoorziene uitgaven.

Bestedingsruimte (basis)

2023

2024

2025

2026

Onvoorziene uitgaven

25

25

25

25

 

Financieel toezicht

De uitgangspunten voor het financieel toezicht op de gemeente door de provincie staan opgenomen in de Begrotingscirculaire.
De gemeente komt in aanmerking voor repressief toezicht indien we voldoen aan:

  • Uitgangspunt van een reëel structureel sluitende begroting 2024, dan wel een meerjarenraming waarin minimaal 2027 reëel sluitend moet zijn.
  • De vastgestelde jaarrekening 2022 en de begroting 2024 moeten tijdig, respectievelijk vóór 15 juli en 15 november 2022, aan Gedeputeerde Staten zijn ingezonden.

Het centraal uitgangspunt in het financieel toezicht van de provincie is dat er een structureel en reëel evenwicht is in de (meerjaren)begroting.
Als structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Dit geldt per jaarschijf. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn hierbij van groot belang .
Het reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.

Toezicht
Jaarlijks voor 1 januari van het betreffende jaar besluit de provincie of onze gemeente onder repressie of preventief toezicht valt. Tot op heden vielen wij onder repressief toezicht.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2023 16:21:26 met de export van 11/09/2023 16:14:57