Taakvelden:

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Ontwikkelingen

  • Beurzen, netwerkevenementen, informatieavonden en andere activiteiten worden weer meer fysiek gehouden en soms digitaal als dit praktischer is. Ondernemers hebben meer behoefte aan fysieke bijeenkomsten.

Wat willen we bereiken?

  • We voeren tweemaal per jaar overleg met alle ondernemersorganisaties. Dat gaat o.a. over de gemeentelijke dienstverlening en verbeterpunten daarin.
  • Dat Midden-Drenthe een plek is waar het voor ondernemers goed ondernemen is.
  • Goed relatiebeheer met onze ondernemers en ondernemersorganisaties.
  • Zo goed mogelijk uitvoering geven aan de Koers- en Uitvoeringsagenda Economie 2020-2024.    De uitvoeringsagenda richt zich op een periode van 2 jaar en de evaluatie ervan voeren we in het najaar van 2023 uit. Mede op basis van de trends en ontwikkelingen en de wensen van de ondernemers is gekozen voor zes thema’s waar de gemeente en ondernemers zich de komende jaren voor een groot deel op gaan richten. De thema’s brengen focus aan in onze activiteiten. De thema’s zijn:
    1. Circulaire economie en duurzaamheid
    2. Arbeidsmarkt en onderwijs
    3. Dienstverlening voor bedrijven
    4. Bedrijventerreinen
    5. Detailhandel
    6. Starters

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Startende ondernemers helpen met allerhande vraagstukken.
  • Dienstverlening richting ondernemers op peil houden en waar nodig verbeteren.
  • Deelnemen aan de tweejaarlijkse enquête m.b.t. de MKB-vriendelijkste gemeente.
  • Samen met ondernemers en ondernemersverenigingen in gesprek over zaken die we kunnen verbeteren.
  • In samenwerking met partijen organiseren van twee thema-avonden per jaar.
  • We bouwen aan een goed relatiebeheer door een proactieve houding naar ondernemers door diverse bedrijfsbezoeken vanuit het bestuur en de ambtelijke organisatie.
  • We netwerken met diverse stakeholders en andere overheden.
  • We vertegenwoordigen de gemeente op (digitale) evenementen.
  • We houden de vestigingsvoorwaarden op peil en verbeteren deze zo mogelijk.
  • We gaan conform BIZ-verordeningen de BIZ-bijdragen heffen en innen. Hiervoor leggen we eind februari de aanslagen op.
  • Het behandelen van bezwaar- en beroepschriften, met de mogelijkheid van telefonische afstemming voorafgaande aan een formeel bezwaartraject.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

272.734

29,8 %

103.589

6,3 %

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2023 16:21:26 met de export van 11/09/2023 16:14:57