Taakvelden:

Crisisbeheersing en brandweer

Ontwikkelingen

Klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitie:

  • De kennispositie op het gebied van klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitie moet worden versterkt. Een onderdeel hiervan is het creëren van bewustwording rondom natuurbrandbeheersing.

Data en informatie:

  • Er is geen proces meer denkbaar waarbij data en informatie geen essentiële rol spelen. Informatievoorziening en informatiemanagement, informatieveiligheid en privacy en cybergevolgbestrijding vragen daarom om permanente aandacht.

Veranderd vakmanschap en arbeidsmarktontwikkelingen:

  • Een punt van aandacht is de toenemende arbeidsmarktproblematiek. Ook ten aanzien van brandweervrijwilligers zijn specifieke maatschappelijke knelpunten te zien.

Crisisbeheersing en GHOR

  • De komende jaren wacht de VRD een stevige versterkingsoperatie op het gebied van crisisbeheersing, geïnitieerd en gestuurd vanuit het Rijk.

Brandweer Drenthe

  • Het wordt steeds lastiger om brandweervrijwilligers te vinden die kunnen voldoen aan alle eisen die aan de brandweer gesteld worden en om ze vervolgens (langdurig) te binden.
  • De inspanningen voor de nabije toekomst richten zich op het in stand houden van de huidige brandweerzorg en gelijktijdig veranderen om de brandweerorganisatie van de toekomst te realiseren.
  • In het kader van veilig brandweeroptreden is bij een recente (RI&E) geconcludeerd dat de VRD brandweermedewerkers vaccinaties moet aanbieden voor risico’s waar zij aan worden blootgesteld.

Wat willen we bereiken?

Klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitie:

  • Brede focus op ‘Natuurbrandbeheersing’;
  • Versterken van de kennispositie op nieuwe dossiers

Data en informatie:

  • Aansluiten bij voorziene landelijke ontwikkelingen voor informatievoorziening.

Veranderd vakmanschap en arbeidsmarktontwikkelingen:

  • Een aantrekkelijke werkgever zijn, meebewegen met het werk en inzetten op talent.
  • Voldoende vrijwilligers werven: nu en in de toekomst.
  • Invulling geven aan veranderend vakmanschap op de Meldkamer Noord-Nederland.

Crisisbeheersing en GHOR:

  • Verbeteren van de afstemming en samenwerking tussen Rijk en veiligheidsregio.
  • Verbeteren inbedding van de GHOR binnen crisisbeheersing.
  • Meer aandacht voor internationalisering.
  • Optimaliseren van het gebruik van het actuele veiligheids- en gezondheidsbeeld.
  • Uniformeren van het kwaliteitsniveau van bevolkingszorg en regie op crisiscommunicatie.

Brandweer Drenthe

  • Voortzetting van de implementatie van het Programma Brandweerzorg
  • Herstellen van de vakbekwaamheidskloof.
  • Vaccineren van alle brandweermensen
  • Uitvoeren van verbeterpunten keuringslocaties brandweerkeuringen.

Bedrijfsvoering

  • Implementatie van de Wet open overheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitie:

  • De VRD wil een brede focus op Natuurbrandbeheersing. De veiligheidsregio heeft hierin een arbeidsintensieve netwerkrol te vervullen.
  • De VRD wisselt continu kennis uit met netwerkpartners en past nieuwe kennis breed toe binnen de eigen organisatie.
  • Het ontwikkelen en bijstellen van en invulling geven aan duurzaamheidsbeleid is voor de komende jaren een continu proces.

Data en informatie:

  • Er zijn vanuit het Rijk middelen beschikbaar gesteld, zodat de VRD uitvoering kan geven aan de extra eisen die door landelijke ontwikkelingen aan de informatievoorziening en informatiemanagement gesteld gaan worden.

Veranderd vakmanschap en arbeidsmarktontwikkelingen:

  • Om mee te bewegen en voldoende potentieel te behouden streeft de VRD naar een minder zwaar eisenpakket, zodat het brandweerwerk aantrekkelijker blijft. Daarbij wordt ook geïnvesteerd in een meer inclusieve cultuur op brandweerposten.
  • De ontwikkeling van gelijke naar gelijkwaardige brandweerzorg vraagt om versterking van advisering over veiligheid aan de voorkant van de veiligheidsketen.
  • Met de veiligheidsregio's Fryslân en Groningen vindt samenwerking plaats in de Meldkamer Noord-Nederland (MNN). Die samenwerking is in 2023 herijkt door vaststelling van convenant samenwerking uitvoering meldkamerfunctie en de (herziene) overeenkomst werkgeverschap.

Crisisbeheersing en GHOR:

  • Landelijke crisisplannen worden, indien nodig, vertaald naar regionale crisisplannen. Door de kwaliteit van de crisisorganisatie en –functionarissen meer op elkaar af te stemmen wordt de samenwerking tussen de regio's en het rijk vergemakkelijkt.
  • De GHOR moet als essentieel onderdeel van het stelsel van crisisbeheersing beter worden ingebed. Daarbij hoort ook een verduidelijking van de GHOR-taak in geval van regiogrensoverschrijdende of landelijke crises van langere duur.
  • De VRD onderhoudt het internationale netwerk en betrekt netwerkpartners bij planvorming, oefening en training. De nabije toekomst richt zich op het tijdig delen van informatie en het gezamenlijk prepareren op crisis en rampen.
  • De GHOR is de schakel tussen het zorgnetwerk, de veiligheidspartners en het openbaar bestuur en is voorbereid om flexibel en wendbaar te voldoen aan de vraag vanuit gemeenten en netwerkpartners in de aanpak van gekende en ongekende crises.
  • Uniformering van het kwaliteitsniveau van bevolkingszorg en de regierol van de veiligheidsregio bij crisiscommunicatie zijn twee belangrijke pijlers waaraan gewerkt gaat worden.

Brandweer Drenthe:

  • Voortzetten lopende Programma Brandweerzorg waarbinnen tal van activiteiten worden uitgevoerd.
  • Versnellen van de programmalijn ‘Ondersteuning op afstand’.
  • Er wordt gezocht naar nieuwe mogelijkheden om duurzame inzetbaarheid te bevorderen om brandweervrijwilligers langer vast te houden en de brandweerorganisatie te stabiliseren.
  • In Nederland is een nieuwe brandweerdoctrine opgesteld: basisprincipes voor brandbestrijding. Nieuwe brandweermensen worden opgeleid volgens deze principes. Voor het zittende personeel is een bijscholing gepland.

Bedrijfsvoering:

  • De implementatie WOO vraagt om een meerjarige gestructureerde aanpak en betrokkenheid van diverse disciplines binnen de VRD en GGD.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

2.378.385

76,4 %

8.350

38,1 %

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2023 16:21:26 met de export van 11/09/2023 16:14:57