Taakvelden:

Verkeer en vervoer

Ontwikkelingen

  • COVID-19, de oorlog in Oekraïne, klimaatverandering, zijn grote maatschappelijke thema's en opgaven die ook van grote invloed zijn op mobiliteit en de Grond-, Weg- en Waterbouw. Onzekerheid zorgt voor spanning en vaak ook tot onvoorspelbaarheid, hogere prijzen van grondstoffen en brandstoffen en risico's.
  • Ook de samenleving verandert, daarmee de openbare ruimte en het gebruik ervan. De verandering van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij zorgt er onder andere voor dat mensen langer thuis wonen en daarmee vervoersstromen en -wijzen veranderen.

De bovenstaande ontwikkelingen hebben grote effecten.

  • De raad heeft op 6 juli 2023 het Fietsplan 2023 vastgesteld, waarmee de fiets op 1 staat in ons mobiliteitsbeleid. De fiets kan een belangrijke rol vervullen als alternatief voor de auto. We zijn een belangrijke fietsgemeente! De (elektrische) fiets neemt een dominantere rol in dan vroeger en dat neemt in de toekomst verder toe. De fiets is niet alleen belangrijk voor het thema  mobiliteit. Ook is de fiets belangrijk bij andere sociale thema's, zoals gezondheid en overgewicht. Ook met het thuiswerken neemt ook de behoefte aan bewegen toe. Mensen fietsen, wandelen, skeeleren meer dan eerder. Dit doen zij voor een belangrijk deel op de fietspaden en andere fietsinfrastructuur. Om toekomstgericht te bouwen aan een veilige, bereikbare, gezonde en aantrekkelijke (Midden-Drentse) samenleving is het belangrijk dat we blijven inzetten op, en investeren in, de fiets.
  • Waar de automobiliteit weer terug is op het niveau van voor COVID-19 is, is de bezetting en het gebruik van het openbaar vervoer niet meer op het zelfde niveau als toen. De financiële coronasteun vanuit het rijk om de dienstregeling te kunnen blijven rijden, is vervallen. Dit heeft effecten op de exploitatie. Daarom kijkt het OV-bureau Groningen-Drenthe extra kritisch naar de buslijnen en de bijbehorende kosten en opbrengsten. Er is een grote kans dat er daarom in de toekomst (nog meer) bezuinigd wordt op het openbaar vervoer. Ook op buslijnen en ritten in onze gemeente.
  • Fossiele brandstofauto's worden steeds meer vervangen door elektrische auto's. Dit betekent dat er steeds meer oplaadpunten moeten komen. En dit heeft effect op de indeling van de openbare ruimte, zowel bovengronds en ondergronds. Ook heeft het effect op het stroomnet, waarvoor integrale keuzes gemaakt moeten worden.
  • Voor het wegenonderhoud zien we dat we over het algemeen zwaardere constructieve maatregelen toe moeten passen om onze wegen in een goede conditie te brengen en te houden. Dit vereist hogere investeringen. Daarbovenop komen ook nog de gestegen kosten door de gestegen prijzen van de grondstoffen en materialen.

Wat willen we bereiken?

  • Samen werken we aan een goede openbare ruimte voor iedereen, nu en in de toekomst. Vanuit deze taak staan we voor de opgave om de openbare ruimte, maatschappelijk verantwoorde wijze en op een duurzame manier, veilig en comfortabel in te richten en te (be)houden.
  • We maken fietsen nog toegankelijker. Om zo in Midden-Drenthe duurzaam en gezond de toekomst tegemoet te gaan. Vanuit het nieuwe Fietsplan 2035, met invalshoeken vanuit de verschillende vakgebieden verkeer, recreatie/toerisme, sociaal, gezondheid en sport, ontwikkelen we een uitvoeringsplan met projecten en maatregelen.
  • De fiets neemt een dominantere positie in. Naast de verkeersaspecten levert dit een positieve bijdrage aan duurzaamheid, milieu, volksgezondheid en recreatie/toerisme.
  • Het Beleid voor onderhoud wegen en bruggen 2018-2028: "Midden-Drenthe op de goede weg!", hebben we geactualiseerd om de wegen en bruggen op een goede manier onderhouden en zo de veiligheid en de bereikbaarheid in onze gemeente in de toekomst te waarborgen.
  • De veiligheid en bereikbaarheid willen we ook verbeteren door te investeren in projecten. Daarnaast investeren we ook in onkruidbestrijding, straatvegen, onderhoud bermen en wegbeplanting en gladheidsbestrijding om de veiligheid en bereikbaarheid zoveel mogelijk te waarborgen.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Met het Fietsplan 2035, maken we plannen om fietsen aantrekkelijker te maken.  
  • Voor het onderhoud van de wegen en de bruggen hebben we samen met raad een strategisch plan ontwikkelt.
  • Met het verkeersmodel hebben we de effecten van ontwikkelingen en scenario's doorgerekend. Met deze gegevens kunnen we keuzes maken en daarmee de plannen  voor de noord-zuidroute door Beilen (o.a. Esweg) gaan concretiseren. De noord-zuidroute is een belangrijke schakel in de fietsroute Assen-Beilen-Hoogeveen. We maken een veilige route voor wandelaars, fietsers en auto’s. Een veilige route naar de nieuwe school, naar de sporthal en naar het centrum. Voor kinderen en volwassenen. Voor mensen zonder en met een beperking. Voor gewone, aangepaste en elektrische fietsen. Daarbij nemen we niet alleen de bovenkant mee (het profiel van de weg, de bestrating en het groen). We kijken ook naar de infrastructuur in de ondergrond.
  • De voetpaden en toegankelijkheid in Smilde hebben veel aandacht nodig. Als voortvloeisel uit de Visie op Smilde hebben we een voetpadenplan gemaakt. We maken in 2024 een start met de uitvoering. Daarnaast zijn we gestart met de voorbereidingen om een integraal verkeersplan voor Smilde te maken voor de Suermondsweg-Linthorst Homanweg, Molenwijk en Koningin Wilhelminalaan en de stille kant. Evenals de noord-zuidroute in Beilen zijn dit belangrijke verbindingen voor wandelaars, fietsers en auto’s, maar ook voor vele schoolgaande kinderen.
  • Samen met de provincie Drenthe en de gemeente Assen hebben we plannen ontwikkeld voor een betere verkeersafwikkeling rond de Norgerbrug in Bovensmilde. Samen met inwoners van het buurtschap Norgerbrug maken we plannen om de (nieuwe) doorlopende weg her in te richten tot een aantrekkelijk verblijfsgebied.
  • De gemeente Midden-Drenthe doet ook weer mee aan de nieuwe concessie voor laadpalen in Groningen en Drenthe. Vanuit deze concessie plaatsen we strategische laadpalen voor elektrische auto's bij openbare voorzieningen en grote parkeerterreinen. Ook plaatsen we openbare laadpalen op aanvraag van inwoners, forensen en bezoekers die geen eigen parkeermogelijkheid hebben. Zo werken we, samen met inwoners en bedrijven, toe naar een dekkend netwerk van openbare en semipublieke laadpalen in de gemeente Midden-Drenthe.
  • Samen met de provincie en de andere Drentse gemeenten blijven we het Regionaal MobiliteitsPlan doorontwikkelen.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

7.102.452

100,0 %

258.795

100,0 %

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2023 16:21:26 met de export van 11/09/2023 16:14:57