Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie is maatwerk

Uitgangspunt voor al onze communicatie is maatwerk en verbinding met de inwoners. De belangrijkste doelgroep wordt gevormd door onze inwoners. Maar dat is geen uniforme doelgroep. In de praktijk bepalen we elke keer wat de kenmerken van onze doelgroep zijn en passen onze communicatie daarop aan, om zo maximale verbinding met de doelgroep te bereiken. Daarbij hebben we de beschikking over een breed scala aan middelen: van diverse vormen van drukwerk en bijeenkomsten tot verschillende digitale kanalen. In veel gevallen zetten we ook een mix van deze middelen in.

Communicatieplan en -aanpak
In het bestuursakkoord heeft het college vastgelegd dat een compact communicatieplan wordt opgesteld. Dit plan is inmiddels vastgesteld door het college. In het plan zijn een aantal uitgangspunten benoemd voor communicatie, die ook gedeeld worden door de gemeenteraad. Eind 2023 is een nulmeting communicatie gedaan die de basis vormt voor het meten en (bij)sturen op de communicatie.
Het communicatieplan vormt de basis voor de uitvoering van de communicatie in 2024.

Direct Duidelijk schrijven in Midden-Drenthe
In 2022 is de nieuwe visie op dienstverlening vastgesteld. Hierin staat onder andere dat inwoners een duidelijk antwoord van ons als gemeente mogen verwachten. En dat wij als gemeente de ambitie hebben om op B1 niveau te communiceren. In al onze schriftelijke uitingen, dus zowel online als in onze brieven en mails. Om onze inwoners van een duidelijk antwoord te kunnen voorzien, is het belangrijk dat we aandacht besteden aan alle teksten die wij schrijven. Niet alleen voor de mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Alle teksten die wij schrijven zijn een visitekaartje van de gemeente. Inmiddels is al het een en ander gebeurt op het gebied van direct duidelijk schrijven. Er is een schrijfwijzer, een online stijlgids, een checklist voor brieven en mails en er is een start gemaakt met het geven van een schrijftraining. Een aantal teams heeft inmiddels met veel enthousiasme de training gevolgd. In 2024 worden de trainingen en acties ‘Direct Duidelijk schrijven’ uitgerold in de organisatie.

Participatie
Participatie vanuit de samenleving blijft belangrijk. Dat heeft ook consequenties voor de inzet van communicatie bij grote en kleine projecten. Participatie gebeurt fysiek en online. De manieren waarop dat gebeurt, zijn voortdurend in ontwikkeling en we zorgen ervoor dat we bij de ontwikkelingen aansluiten. Daarbij houden we voor ogen dat verschillende doelgroepen in de gelegenheid moeten worden gesteld om te kunnen participeren.

Burgerpanel
De gemeente Midden-Drenthe heeft een fysiek klantenpanel dat wordt ingezet om mee te denken over onderwerpen die spelen binnen de gemeente. Daarnaast wordt vanaf eind 2023 een online burgerpanel opgezet. Het is een manier om een grote groep inwoners te bereiken. Voor een deel is het een hele andere groep dan degenen die naar bijeenkomsten komen of via sociale media hun stem laten horen. Binnen de ontwikkeling van participatie zie je onder andere bij meerdere provincies en gemeenten dat er een online burgerpanel wordt opgericht. In 2024 wordt het online burgerpanel ingezet voor verschillende onderwerpen die spelen binnen de gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2023 16:21:26 met de export van 11/09/2023 16:14:57