Voor ons bestuur en onze organisatie staan de maatschappelijke vraagstukken in de gemeente Midden-Drenthe centraal; samen voor een mooi Midden-Drenthe. We leven in een steeds digitaler wordende samenleving en ook onze organisatie digitaliseert steeds verder. Veilige en betrouwbare informatie en systemen zijn voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering cruciaal. Digitalisering biedt mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren en onze bedrijfsvoering effectiever en efficiënter te ondersteunen.
Ontwikkelingen en wetgeving
We zien diverse ontwikkelingen en nieuwe wetgeving op ons afkomen, deze hebben invloed op de eisen die gesteld worden aan onze informatie- en ICT voorzieningen. De ontwikkelingen gaan snel, het is daarom belangrijk dat onze organisatie goed is toegerust om met deze ontwikkelingen mee te kunnen gaan. De gemeente moet over betrouwbare ICT-voorzieningen beschikken, hier werken wij dagelijks aan met de middelen die door de raad beschikbaar zijn gesteld. Wij investeren in noodzakelijke informatievoorziening om achterstanden te kunnen wegwerken, een kwaliteitsslag te kunnen maken en de organisatie te kunnen ondersteunen bij ontwikkelingen en vernieuwingen. De basis hiervoor is vastgelegd in de iVisie, die een doorlooptijd kent van 2022-2024. Deze visie zal uiterlijk in 2024 worden herijkt.
Transparantie van overheidsinformatie staat door de invoering van de Wet open overheid (Woo) in de maatschappelijke belangstelling. Als organisatie hebben we gekozen voor ambitieniveau medium, de komende jaren werken we aan de implementatie van dit ambitieniveau binnen onze organisatie. Daarnaast wordt ook gewerkt aan de aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking en moeten wij hier als organisatie klaar voor zijn.
Ook zetten we in op het verder ontwikkelen van datagedreven werken dat steeds meer een ondersteunende rol zal innemen bij het maken van beleid, het meten van resultaten en het borgen van wet- en regelgeving. We werken verder aan het vergroten van effectief en efficiënt werken van onze organisatie door het gebruik van data en werken aan het volwassenheidsniveau van de organisatie als het gaat om het op een hoger niveau brengen van data. Ook de ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie (AI) volgen wij en onderzoeken de toepasbaarheid voor onze eigen organisatie.
Om deze ontwikkelingen en wetgeving goed te kunnen borgen in onze organisatie is ook een herziening van onze ICT-architectuur en het bijbehorende beheer één van de aandachtspunten voor de komende periode.
Informatiebeheer
De gemeente is zelf verantwoordelijk voor het interne toezicht op haar informatie- en archiefbeheer. Daarom voert de gemeente jaarlijks een zelfbeoordeling uit en stelt verbetermaatregelen op. De focus ligt op het realiseren van deze verbetermaatregelen. De eerder genoemde Woo geeft daarnaast een impuls aan het sneller verbeteren van onze informatiehuishouding. Om meer voortgang te kunnen maken onderzoeken we in 2024 de samenwerking met andere partijen, hiermee willen we de slagkracht van onze eigen organisatie vergroten op het gebied van de informatiehuishouding.
We onderzoeken ook de mogelijkheden van de aansluiting op een e-depot om digitale informatie duurzaam te kunnen blijven bewaren. Daarnaast is er op het gebied van informatiebeheer een nieuwe Archiefwet aanstaande, deze wet sluit beter aan bij de digitale werkelijkheid van vandaag de dag. Deze stelt het aanwijzen van een archivaris (per 1 januari 2025) verplicht, hiervoor onderzoeken we diverse mogelijkheden.
Informatiebeveiliging en privacy
In een tijdperk waarin digitalisering een steeds prominentere rol speelt is het van cruciaal belang om informatiebeveiliging en privacy op adequate wijze te waarborgen. Als gemeente onderschrijven we het belang hiervan en streven we ernaar om onze systemen en processen voortdurend te versterken. Sinds 1 januari 2020 hebben we de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) omarmd, hiermee implementeren we een gezamenlijk normenkader voor informatiebeveiliging dat geldt voor de gehele overheid. Het implementeren en handhaven van de BIO is een voortdurend proces dat veel aandacht vraagt en krijgt. We zien het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de informatie van onze inwoners, bedrijven, medewerkers en instellingen in veilige handen is. Daarom voeren we regelmatig gemeentebrede zelfevaluaties uit via het Eenduidige Normatief Single Informatie Audit (ENSIA)-kader, waarbij we nauwkeurig toezien op onze informatiebeveiligingsmaatregelen en daar verantwoording over afleggen.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) blijft voor onze organisatie ook onverminderd een aandachtspunt. We erkennen het belang van privacybescherming en hechten er veel waarde aan dat persoonsgegevens met de grootst mogelijke zorg worden behandeld in alle processen binnen de gemeente waarbij persoonsgegevens zijn betrokken. Daarnaast speelt ook de Wet Politiegegevens (WPG), waarbij veel inzet wordt gedaan vanuit privacy op het op orde brengen van de basis.
Hoewel technische maatregelen van groot belang zijn bij informatiebeveiliging en privacy realiseren we ons dat bewustwording een cruciale factor is. We zetten ons in om het bewustzijn omtrent informatiebeveiliging en privacy te vergroten. Door middel van voorlichting, training en het stimuleren van een veiligheidsbewuste cultuur willen we ervoor zorgen dat iedereen die met onze systemen en gegevens werkt, zich bewust is van hun verantwoordelijkheden en de potentiële risico’s begrijpt.